Tillbaka
 

Prestationscirkel

När man söker jobb önskar man ofta att självförtroendet kunde ligga på topp. Tyvärr är det oftast sämre ställt med det för många som ska till en anställningsintervju.

Nedan följer ett bra tips på mental träning inför en anställningsintervju eller andra situationer som kräver ett gott självförtroende. Med hjälp av en prestationscirkel kan du få den kraft och den säkerhet som behövs för att på ett bra sätt klara av utmanande situationer, exempelvis en anställningsintervju. Väl genomförd så kan övningen ge dig bra resurser när du ska peppa dig inför olika händelser.

Observera att övningen inte behöver ta lång tid. När du väl lärt dig att plocka fram positiva känslor behöver du förmodligen bara några sekunder på dig för att få tillgång till ditt resursstarka tillstånd. Läs igenom nedan beskrivna steg och prova därefter.

  1. Välj en situation från tidigare då du kände dig riktigt stark och full av tilltro till din egen förmåga. Kanske var det när du klarade av något, när du fick mycket uppskattning för det du gjorde, eller när du i vardagen kände dig extra positiv och kraftfull. Tänk dig in i den situationen (det kan hjälpa att blunda), och se framför dig vad som hände då. Hörde du några ljud? Vad sade du till dig själv? Hur kändes det att vara där?
  2. Tänk dig att du ser en cirkel på golvet. Tänk dig också att cirkeln får en vacker färg. Ta ett steg framåt och kliv in i cirkeln.
  3. Upplev nu den härliga känslan ännu mer intensivt. Förstärk den genom att låta den sprida sig i hela kroppen. Prova att sätta mer färg på bilderna du ser och öka ljudet lite. Njut ordentligt av känslan att befinna dig i den här situationen.
  4. Kliv ur cirkeln.
  5. Gör om hela processen från steg ett med tillägget att du denna gång säger ett ord som är positivt för dig (till exempel "lugn", "kraft" eller "energi") precis då du kliver in i cirkeln.
  6. Finn fler situationer som är positiva för dig. Kliv in i cirkeln och förstärk dessa, en efter en. Upprepa samma positiva ord varje gång du tar steget in i cirkeln.

De resurser du har samlat ligger nu "lagrade" i cirkeln. Varje gång du känner att du behöver extra energi eller kraft, till exempel innan du går till en anställningsintervju, eller ska ringa ett viktigt samtal, kan du ta fram din prestationscirkel.

Tycker du inte att övningen fungerade vid första försöket är det värt att prova fler gånger. Att peppa sig själv enligt ovanstående är aldrig fel. Det gäller att skapa associationer till de stunder eller sammanhang där man tidigare varit framgångsrik och plocka fram dem när man senare behöver dem så att säga.

Ur boken Få det jobb du vill ha, Anna Ekholm och Åsa Kull, Natur och Kultur 2004

 
Tillbaka