Tillbaka
 

Inspirations- och överlevnadsguide för dig som nyligen blivit arbetslös

"Gör det du tror på.....och tro på det du gör".

Ur det Hoppfulla innanförskapets bok, 2009


Inledning

Säkerligen har du känt vilken omvälvande händelse det är att bli utan arbete och hur den påverkar ditt fysiska och psykiska välmående. Det är inte bara lönen som gått förlorad, utan även en trygghet och den kompass i vardagen som det gamla jobbet innebar i socialt och i andra avseenden. Möjligen har du gått in i en kris och med allt vad det medför, men kom ihåg bara att ur denna motgång kan mycket positivt födas. Landar du rätt, kan du gå starkare än någonsin mot nya mål i livet.

Nedan kommer jag att lista upp förslag på en guide för hur man kan jobba med sig själv när arbetslösheten är ett faktum. När du läser igenom den kommer du säkert att finna att alla punkter inte stämmer in med hur du tänker och tycker. I sådana fall kan du välja ut de tips som känns mest angelägna och passande för dig. I mångt och mycket handlar det om att du ska ta hand om och vårda dig själv på ett fruktbart sätt för att du ska klara vardagen och jobbsökandets möjligheter och påfrestningar. Behöver processen ta tid, så låt den ta sin tid! Ge inte upp!

  • Motion och friskvård - Din kropp är gjord för fysiska aktiviteter. Har du aldrig provat på joggning eller att gå regelbundna promenader är det nu hög tid. Fördelarna är många med att exempelvis jogga och jag ska nöja mig med att nämna att stresståligheten ökar i betydande grad, vilket är till fördel om man går utan jobb. Visst det finns andra motionsformer och kanske kan du finna din egen variant av friskvård.
  • Vardagsstruktur - Behåll den dygnsrytm du hade medan du jobbade. Tänk på att arbetsgivare har sina kontor och arbetsplatser i huvudsak öppna dagtid och det är då du kan nå en chef eller annan kontaktperson. Hade du skiftgång i jobbet är det lika bra att du nu ställer om till en "08.00-17.00-person" av ovan nämnda skäl. Planera din "arbetsdag" och "arbetsvecka". Detta ger viss stadga i tillvaron och framför allt är du vaken på samma tid som arbetsgivare är i gång på dygnet.
  • Landa i din nya situation - Nu har du tid! … att reflektera över tillvaron och stanna upp och känna in. Tänk på hur det kunde kännas i ditt arbetes hektiska och intensiva dygnstempo. Allt du inte hann med att göra. Du kanske inte ens hann med dig själv? Nu har du chansen… att hitta tillbaka till dig själv och dina möjligheter.
  • Berätta för barnen - Att inte berätta för sina barn om arbetslösheten och tro att man ska skydda dem för obehag kan få motsatt effekt, nämligen skapa oro och funderingar. Barn kan bli förtvivlade på föräldrarna och känna det som en brist på visat förtroende. Hur ska jag då som förälder prata om arbetslösheten? Jo, om arbetslösheten och stressen som är förknippad med den. Hur blev jag arbetslös? Hur känner jag det? Vad vet jag om framtiden? Var så konkret och tydlig som det bara går? Barn behöver se att föräldrarna förstår vad som händer och att de kan hantera situationen. Om barn inte har tillräcklig kunskap om arbetslösheten kan de själva tänka ut något som är mycket värre, som t.ex att de måste lämna både sängen och sina leksaker vid en flytt från bostaden.
  • Jobbets betydelse - Vad värdesatte du mest i ditt gamla jobb? Gemenskapen? Yrkesidentiteten? Social status, lönen? Om du satte gemenskapen med arbetskompisarna högst, är det bra om du nu börjar fundera på hur du kan kompensera dig för det? Fortsätta att hålla kontakt? Underhålla ditt kompisnätverk så att du kan känna gemenskap den vägen? Välj de kompisar och bekanta som tillför dig positiv energi och inte tvärt om.
  • Ordens makt. Var medveten om dina ord, de speglar din tankevärd. Är du arbetslös eller arbetssökande? Har du fått sparken eller söker du jobb? Vill du få ett jobb eller skaffa ett jobb? Det är viktigt att du signalerar till dig själv, med rätt ord, att du verkligen tror att det här ska vända. Tankar och ord påverkar självkänslan.
  • Färdigheter, kompetenser och styrkor - Fundera på vad jobbet krävde av dig för att lyckas och göra goda insatser. Tänk ut situationer, arbetsuppgifter, projekt där dina starka sidor kom till pass. Skriv ner dem. Detta har du sedan nytta av när du ska skriva jobbansökningar.
  • Hobby/intressen - Utveckla din hobby och dina intressen. Kanske har du en hobby som du nu kan aktivera dig med. Går den att utveckla till en företagsrörelse rent av?
  • Aktiv vardag - Ta en välbehövlig paus från jobbsökandet emellanåt och ägna tid för egna aktiviteter. Gör nya saker och utmana dig själv. Var inte rädd för att exempelvis börja den där kursen du funderat länge på. Träffa nya människor. Utvidga din trygghetszon. Låt inte din rädsla begränsa dig. Är du aktiv, kan du samtidigt behålla stora delar av din självrespekt och du kan då kompensera dig för förlorad yrkesidentitet.
  • Bryta negativa tankar - De allra flesta som blir av med jobbet upplever i regel att de drabbats av en svår motgång i livet. Vanligt är att negativa tankar tar överhand. Viktigt är då att man försöker bryta mönstret och byta ut självkritiska tankar mot deras motsatser. Exempelvis: Det är många som söker de jobb som jag gör och är säkert mycket mer kvalificerade. Tänk i stället: Med all min yrkeskompetens jag fick i mitt jobb, kommer jag att stå mig bra i konkurrensen. Exempelvis: Allt är jobbigt nu, hur ska det gå med allt? Tänk i stället: Nu ska jag på alla sätt bygga upp mig för att kunna söka jobb på ett mycket bra sätt. Jag utgår ifrån att det mesta kommer att ordna sig.
  • Sätt upp mål för din närmaste framtid - Satsa vidare och söka jobb inom din bransch eller göra en nyorientering mot en annan yrkesbana? Har du länge funderat på att vidareutbilda dig? Innan du bestämmer dig, önskeläget är att ditt mål överensstämmer med dina värderingar. Vilka är dina drivkrafter? Vad är det som styr dig i livet? Det är du som ska sätta upp ditt mål och ingen annan.
  • Jobbsökning - se det hela som ett projekt - Det krävs ett seriöst engagemang och en investering i tid och energi för att få det jobb som du verkligen vill ha. Du behöver ha en hög motivation för att rida ut besvikelser och frustrationer som kan ligga mellan nu och det nya jobbet. Osäkerheten är stor och du kan aldrig veta hur lång tid din jobbsökning kommer att ta. Din framgång styrs av din energi, drivkraft och självförtroende och dessa faktorer kommer att öppna dörrar för dig. Ett jobbsökningsprojekt har många dimensioner. Du har planer att göra, informationsmaterial att skaffa och sortera, ansökningshandlingar och andra brev att skriva, möten att hålla , intervjuer att förbereda, din egen positiva mentala och fysiska form att hålla igång och minnesanteckningar att skriva ned. Ju effektivare du är i detta arbete, desto större blir chansen att du hittar ett jobb.

Avslutning

Försök att se de möjligheter som faktiskt finns för dig i vardagen. Sök efter de ljuspunkter som då och då dyker upp och försök då att surfa med dem så länge det bara går. Detta ger dig ny energi.

© Klas Hägglund, 2009

Det är inte tillåtet att utan tillstånd använda material från denna sida för kommersiellt bruk eller i undervisningssyfte.

Om du är deltagare i ett arbetsmarknads- eller coachingprojekt och på något vis blivit hänvisad detta material, får du gärna kontakta mig på nedanstående mail.

Vill du som coach eller konsult använda material, kontaktar du mig på mail:

klas.hagglund@gmail.com

 
Tillbaka