Tillbaka
 

Hur lägger jag upp jobbet som arbetssökande?

Om jag blir arbetslös, vilka är de första stegen att ta?

Steg 1. Ordna med ett arbetsgivarintyg Har du inte fixat med arbetsgivarintyg innan sista anställningsdagen är det hög tid att göra det nu. Gå in på arbetsgivarintyg.nu, där kan du eller din arbetsgivare skriva ut intyget. A-kassan kräver nämligen att arbetsgivare intygar hur mycket du jobbat under det senaste året.

Steg 2. När ska jag kontakta arbetsförmedlingen? Ring dit eller besök deras kontor. Enklaste sättet är att surfa in på arbetsförmedlingens hemsida i god tid innan sista anställningsdagen. Gå in på arbetsförmedlingens webbplats. Börja med att skapa ett konto där du lägger upp ditt cv, rapporterar dina aktiviteter, förbereder din inskrivning innan du besöker Af första gången. Här kan du även göra upp om en mötestid med en handläggare som blir av inom några veckor.

Steg 3. Gå in på din a-kassas webbplats och skapa ett användarkonto med person- och bankuppgifter. Du kan förstås ringa dit och be dem skicka blanketter, men det tar längre tid. När du har skrivit in dig på arbetsförmedlingen och skickat anmälan om arbetslöshet och ett arbetsgivarintyg till din a-kassa, har du kommit en bra bit på väg till att bli bli beviljad ersättning.

Steg 4. Lägg upp en eller flera sökprofiler under "min sida" på arbetsförmedlingens webbplats. En profil för de jobb du söker i första hand, en annan profil för de jobb du söker i andra hand. Tänk på att du ska matcha dina kompetenser mot arbetsgivares önskemål och krav. Tänk också på att arbetsgivare har möjlighet att skapa användare på arbetsförmedlingens webbplats och där de enkelt och snabbt kan göra sökningar på personer som svarar upp mot deras kravprofiler.

Steg 5. Nu är du med på banan och kan börja koncentrera dig på olika jobbsökaraktiviteter. Se det hela som ett heltidsjobb, men glöm inte bort att ta raster emellanåt.

Planering och struktur

1. Jobbsökning är din nuvarande sysselsättning. Många säger att man ska se det hela som ett heltidsjobb och det ligger mycket i det, men glöm inte bort att ta pauser. Tar energin slut så gör något annat ett tag. Följ den dygnsrytm du hade när du var anställd. Akta dig för att vända på dygnet, vilket tycks vara vanligt när man lyssnar på arbetslösa.

2. Schemalägg din arbetsdag/arbetsvecka. Många hävdar att man är som piggast i hjärnan på förmiddagen. Själv fungerar jag så, men jag vet att det kan variera och mycket kanske beroende på vilket jobb man har haft tidigare. Har man arbetat på obekväma tider, kan det ligga kvar och styra dygnsrytmen ett tag framåt. Min rekommendation är att aktivt söka lediga jobb mellan 08.00 - 12.00 på dagarna. Man går ut på internet och kollar igenom platsbanker, kollar in tidningars annonser, eller företags hemsidor om det kommit ut något nytt. Planera in för lunch 12.00 - 13.00 och ät den i lugn och ro hemma eller ute på restaurang. Glöm inte bort att ta fikaraster under dagen. 13.00 - 16.00 kan du ägna tiden åt att skriva ansökningsbrev till de jobb du funnit fram på förmiddagen. Tänk också på att många arbetsgivare har personal tillgängliga dagtid mellan 08 - 17. Kvällar och helger har du ledigt såvida du inte dyker på något intressant jobbalternativ som du bara vill sätta klorna i.

3. Systematisera ditt jobbsökande. Den gamla hederliga pärmen med ett register är aldrig fel, om inte annat som en bra säkerhetskopiering. En anslagstavla fungerar också bra för bevakning av olika tidpunkter och aktiviteter. Självklart räcker det länge med att du sparar mallar och ansökningsbrev på din dator och säkerhetskopierar på en extern enhet. En papperskalender och en digital kalender är bra att använda för påminnelser och tidsscheman. Spara ansökningsbrev som du är särskilt nöjd med och återanvänd delar av dem efter behov och förekomst. Kom bara ihåg att varje jobbansökan du gör ska vara skräddarsydd utifrån företagets behov och vad du har att erbjuda.

4. Plan och målsättning. Lägg upp en planering och sätt tydliga och värderade mål för ditt jobbsökande. Ett bra sätt att jobba är att använda sig av Smart-modellen. Jag länkar nu till
Personlig Utveckling Centrum - Smarta mål. Viktigt är att du följer din planering i tiden och att gör en analys av uppnådda resultat när perioden är till ända. Lägg upp en långtidsplanering som inför ett maratonlopp. Hur lägger jag upp min mängdträning under säsongen=hur många jobbansökningar ska jag skicka iväg varje vecka? Hur lägger jag upp kvalitetsträningen under säsongen=hur varierar och profilerar jag mitt jobbsökande? Hur lägger jag upp styrkesträningen fram till loppet=Hur lyfter jag fram mina styrkor på rätt sätt när jag söker jobb?

5. Bästa arbetsplats? Har du en lugn, ändamålsenligt och kreativ jobbsökarverkstad hemma? Har du en fungerande dator, telefon? Min erfarenhet är att man behöver komma hemifrån med jämna mellanrum och sitta i annan miljö för att bli effektiv i sitt jobbsökande. I sitt hem är det ofta annat som stör och pockar på uppmärksamhet. Biblioteket? Hos en kompis? Gå med i eller starta en jobbsökargrupp? 6. Hur kontaktbar är du? Har du "kontorstid" mellan 08-17 så att tänkbara arbetsivare kan nå dig? Har du kontrollerat din mailbox så att den inte är överfull? Man kan missa flera viktiga meddelanden om det inte finns tillräckligt med ledigt utrymme. Ser du. till att mobilen ständigt har tillräckligt med batterikraft? Ibland är det snabba ryck för en arbetsgivare och kommer hen inte fram på ett nummer går man snart till nästa person. Har du en mailadress som ger ett seriöst intryck? Ofta ser jag adresser med de mest fantasifulla namnfonstruktioner och det är inget fel med det, särskilt inte om man ska söka in till dramaten eller till en konst/författarutbildning. Mitt förslag är förnamn.efternamn@gmail.se eller från ditt eget webbhotell och där ditt namn ingår i mailadressen.

Strategier och taktik

Efter att du gjort en kompetensanalys ska det stå klart för dig vad du har att erbjuda arbetsgivare. Du har tittat igenom skolbetyg, anställningsintyg, cv, skrivit upp dina tidigare ansvarsområden, konkreta arbetsuppgifter, gjort en intresse- och värderingsinventering. Du har skannat av vad företag och arbetsgivare söker och vilka personer och kompetenser de vill ha. Du matchar dig mot företagens behov och du är klar att ge dig in på banan. Din målsättning och planering är solklar. Sedan gäller det att du lägger upp bra strategier för att nå fram till nästa jobb.

Prioritering av jobb att söka.

Gör en lista över de jobb och arbetsgivare du söker i första hand, i andra hand och i tredje hand.

Önskejobbet är de jobb som motsvarar det du tidigare haft, som du är utbildad för och fortfarande brinner för.

Varken-eller-jobbet är de jobb som liknar det du tidigare haft, som du har viss utbildning för och känner att du har möjlighet att göra goda insatser i. Du söker dem på en frekvent basis eftersom de påminner om ditt tidigare yrkesområde, men ligger på en lägre ansvarsnivå. Du söker dem för att perioden utan arbete inte ska bli för lång.

Kom-igång-jobbet är de jobb som utannonseras, som du inte har utbildning för, men där du vet att arbetsgivare har svårt att hitta folk till. Jobb som du söker mest för att förbättra din ekonomi och för att du vill hålla dig igång på arbetsmarknaden.

Steget före eller steget efter.

Ska du vara på perrongen i god tid och invänta tåget när det kommer, eller ska du i bästa fall stå och vinka när du ser tåget åka iväg långt bort i fjärran? Vilka sökkanaler väljer du? Platsbanker där utannonserade jobb finns? Tidningsannonser? Företags hemsidor? Tänk på att max 20 procent av alla lediga jobb går via arbetsförmedlingens platsbank. Resterande andel hittar du via den dolda kanalen. Dolda jobb är numera ett välkänt begrepp och sammanfattar de rekryteringar och vakanser som inte utannonseras i platsbanker av företag och arbetsplatser. Orsaken är att man själva vill ha kontroll på kostnader och rekryteringsflöden när man överväger att anställa. Företagen använder då andra kanaler som exempelvis, leverantörer, kunder, konkurrenter, släkt, vänner, headhunting, mässor, anslag ute på stan eller utanför lokalerna. Hur hittar man då de osynliga jobben som faktiskt tillsätts dagligen tänkte jag säga. Ett bra sätt är förstås att läsa artiklar i tidningar om nyetableringar och satsningar som företag gör på marknaden. Har man tur får man samtidigt veta vem den kommande platschefen är, eller någon annan i personalansvarig ställning uttalar sig i media. I Sundsvall kunde vi i god tid läsa om Net on Nets etablering i Birsta och om deras satsning och personalbehov. Sociala medier är fortfarande kanske en underskattad sökväg. Numera är det välkänt att många företag marknadsför sig via Faceboook och Linkedin och lägger ibland ut blänkare om att de söker folk. Sedan finns det bra jobbsökarforum att gå med i. Ett bra exempel är Jobbsökarfamiljen på Facebook där man ser tips på jobb dagligen. Ett annat sätt att ligga steget före är att vara ute och synas i många sociala sammanhang, exempelvis branschmässor, jobbmässor, kurser, föreläsningar. Ju mer du är ute och rör dig, desto större blir chansen att du utökar ditt kontaktnätverk.

Ditt erbjudande.

Tänk inte bara på vad en arbetsgivaren kan göra för dig. Tänk också på vad du kan erbjuda företaget av dina kunskaper och erfarenheter. Är du svaret på företagets behov? Överdriv inte, försköna inte verkligheten utan beskriv dig själv på ett sätt så att arbetsgivaren blir intresserad. Träna dig på att skriva en kort presentation och gör ett trevligt säljbrev av vad du har att erbjuda företaget och hur väl du kommer att passa in i jobbet.

När är bästa tid att ringa till ansvarig chef eller till rekryterare?

Du har hittat en jobbannons som du vill ringa till en kontaktperson för att få mer kött på benen när det gäller arbetsuppgifter och ansvarsområden. Alternativt har du skickat en spontanansökan där du meddelat ansvarig chef att tänker ringa efter någon vecka. Alternativt vill du följa upp en inlämnad ansökan eller få återkoppling av en anställningsintervju och vill ringa någon av personerna.

När är då bästa tid att ringa på dagen? Undvik tidiga morgnar, särskilt måndagar, eftersom ansvariga ofta har fullt upp med att checka in i sin arbetsdag och i sina kalendrar. Undvik även sena tidpunkter av arbetsdagen eftersom personen eller personerna då kan ha fullt upp med att avsluta och sammanfatta sin arbetsdag. Samtidigt kan de ha fullt upp med att i tankevärlden även planera för kvällens aktiviteter med familj och vänner. Detta är särskilt aktuellt på en fredag. Undvik att ringa alldeles före- eller efter lunch. Chefen kan du ha ett lunchmöte på g och har inte tid, eller han kan rent av vara hungrig och behöver springa iväg för matintag. Efter lunch kan chef vara upptagen av utdraget möte eller hen är försenad tillbaka till sitt jobb av andra orsaker. Undvik att ringa före eller efter långhelger eller semesterperiod. Lämpligaste tid att ringa blir enligt min mening måndag 10.30 och 15.30, tisdag - torsdag mellan 09.30 och 15.30. Chefer och rekryterare är förstås i allmänhet upptagna männsikor, men med med hänsyn tagen till ovanstående har du godaste möjligheter att få kontakt under dessa tidsperioder.

Vilken plats i intervjuturordningen är lämpligast?

För lämpliga tidpunkter i största allmänhet gäller detsamma som för telefonkontakt. Se ovan. Grundregel: tacka inte nej till en föreslagen tid! Plats i intervjuturordningen tror jag följande: Vet du att företaget ska intervjua 8 personer, är det en fördel om du blir intervjuad så tidigt som möjligt i kedjan. Det kostar tid och energi att genomföra intervjuerna och ibland är det säkert så att efter 5 kandidater så avslutar man processen. Detta om man hittat några lämpliga personer vill säga. Även om man fullföljer den ursprungliga planen kan rekryterarna vara både less och trött och sakna inspiration och särskilt om mötet är på en fredag eftermiddag. Seriösa och duktiga intervjuare försöker alltid visa intresse och respekt, men alla orkar inte eller har inte förmågan att göra det tyvärr.

Syns du inte, finns du inte.

Det räcker inte med att ha ett välformulerat cv, innhållande duktiga studiemeriter och arbetslivserfarenheter. Du måste marknadsföra dig också, lite grand åt Jag AB-hållet. Se dig som ett företag som ska nå ut på marknaden alltså. Vilka marknadsföringskanaler har du att använda? Sociala medier. För mig är sociala medier med Facebook och Linkedin i spetsen en självklar kanal. Använder du Facebook är det viktigt att tänka på vad man skriver och presenterar. Presentera en väl genomtänkt profil som du kan stå för och som inte väcker negativ förvåning eller förundran. Tänk på att väldigt många företag och arbetsgivare har egen sida där de presenterar sin verksamhet och lägger ut platsannonser om de vill nå ut till en bred publik. Har du en facebookprofil som matchar din bransch eller passar in på dina favoritföretags önskemål, kan mycket vara vunnet om du tänker söka jobb där. Linkedin är ett yrkesnätverk där du på ett bra sätt kan lägga in din sökprofil med dina arbetslivserfarenheter och utbildningsmeriter. En bra kanal för dig som vill utnyttja eller bredda ditt eget nätverk. Du kan gå med i olika forum som du väljer utifrån dina kompetenser och intresseområden.

Ideellt arbete/föreningsliv.

Enligt mina erfarenheter är denna kanal klart underskattad av arbetssökande. "Får jag inte lön för det jag gör ska jag heller inte vara och jobba gratis på ett ställe". Jag vill hävda att istället för att låta dagar och veckor bli till månader och kanske år, ska man passa på att jobba idellt eller vara aktiv i en förening. Och stora behov finns det därute i dagens tider när allt fler människor har det svårt och idrottsföreningar inte har ekonomiska resurser att anställa folk. Engagerar man sig i en förening kan man även få chans att prova på olika arbetsupggifter och samtidigt ha bra möjligheter att träffa och lära känna nya människor.

Föreläsningar, mässor, kurser.

Var ute på så många aktiviteter som du kan och hinner med. Förutom att du får nya kunskaper kan du även möta bekanta och obekanta. Man vet aldrig i förväg vem du kommer i samtal med på sådana tillställningar och events. Ett bra jobbtips kan finnas där och väntar på att levereras av en eller flera personer du lär känna. På mässor är det i regel många företag som visar upp sin verksamhet och i regel är det en eller flera män/kvinnor som kan berätta om företaget och som svarar på frågor.

Informationsintervjuer.

En utmärkt strategi är att genomföra ett antal informationsintervjuer med personer du känner som jobbar på företag som du är intresserad av. Är du riktigt modig försöker du ta kontakt med anställda på företags avdelningar för att få till ett möte på en halvtimme där du kan fråga om deras jobb. Går det inte att få till ett möte på arbetstid kan du föreslå ett lunch- eller fikamöte i närheten av deras jobb. Bok, sida73 och framåt

Välj rätt sökkanaler.

Det räcker inte med att söka jobb via arbetsförmedlingens platsbank eller alternativa privata webbaserade jobbsökarportaler. Återigen, ca 80 procent av alla jobb som finns, syns inte på offentliga platsbanker. Så hur ska man då göra för att hitta jobb att söka?

Företags hemsidor. Väldigt många företag har informativa webbsidor och kan vara en bra väg in för vidare kontakter. Förutom att snabbt kunna bli påläst om vad företagen erbjuder och vilka kontaktpersoner som finns, kan du även hitta en länk, ofta märkt "lediga jobb" eller "intresserad av att jobba hos oss".

Branschorganisationers webbplatser, exempelvis Svenskt Näringsliv, Dataföreningen, som inte brukar vara sena att skriva om satsningar inom olika områden.

Fackliga organisationer, exempelvis civilekonomerna, unionen, ledarna, vision, byggnads, kommunal. Förutom bra länkar när det gäller karriärtips kan man även läsa artiklar om arbetsmarknadsprognoser, satsningar på orter, trender och yrkesspecifika tips och nyheter.

Branschtidningar. Det finns nyhets- och facktidningar för varje bransch, Skogen, Chef, Entreprenör, är några exempel. Man kan läsa en hel del på nätet och välsorterade bibliotek brukar ha tidningar att läsa.

 

 
Tillbaka