Tillbaka
 

En god självkänsla - en odiskutabel grund för att lyckas i sitt jobbsökande

 

Människor med låg självkänsla är hårda mot sig själva. Självkritik är ofta ett påtagligt hinder för att förbättra självkänslan. För dem kan självkritik vara mer eller mindre ett sätt att leva. De skäller på sig själva, säger att de borde göra bättre ifrån sig och är inte snälla mot sig själva. De letar efter varje liten svaghet och varje litet misstag. Dessa betraktas inte som en del av normal svaghet eller naturliga mänskliga fel - nej, de ses som bevis på otillräcklighet eller misslyckande, tecken på att man helt enkelt inte är god nog.

Alla som någon gång varit arbetslös eller som just nu är det, kan säkert skriva under på ovanstående. Har du inte en skaplig nivå av självkänsla är det svårt att nå framgång oavsett vad man satsar på. Då spelar det ingen roll om utomstående personer eller aktörer manar på dig att öka frekvensen i att söka jobb eller besöka arbetsgivare. Har du ingen tro på dig själv och dina förmågor eller en negativ självbild är risken stor att detta lyser igenom när du väl hamnar på en anställningsintervju eller gör ett spontanbesök hos en arbetsgivare i hopp om att få en praktikplats eller kortare vikariat.

Självkänsla = medvetenhet om den egna personlighetens värde. Det vill säga, mitt eget värde i mina egna ögon eller hur det faktiskt känns att vara jag.

Citat från en föreläsning av Mikael Pettersson, hälsocoach, 2013.

Undvik jämförelsefällan!, rubrik hämtad från Platsjournalen, vecka 16, 2016.
Jämför dig inte med någon annan än dig själv. Visst kan det vara bra att ha förebilder och kolla in hur hen har gjort på sin väg till framgång, men fokusera mer på det du gör bra och på den person du är/Red.

Nedan följer länkar till artiklar om självkänsla - om hinder för en god, samt tips på hur du kan förbättra läget inombords.

Styrs du av en låg självkänsla?

Introduktion om hinder för en bra självkänsla

Hinder för en god självkänsla, samt tips på hur du kan förbättra läget inombords

Negativa tankar och hur du kan vända dem till mer positiva.

Några intressanta övningar.

Affirmationer och om deras värde

Ett effektivt sätt att rikta in dina medvetna och omedvetna handlingar är att använda affirmationer. Genom att välja ut några meningar som du ofta upprepar för dig själv och kan se skrivna påverkas hjärnan.

En affirmation talar direkt till ditt medvetna och ditt undermetvetna, och ska helst finnas väl synligt. Genom att ha några väl valda, positivt formulerade meningar kan du intala din hjärna att du är lugn, trygg och koncentrerad - eller vad som passar dig. Tänk efter noga, vad är det du vill? Hur vill du vara? Vad ska du säga till dig själv?

Välj dina egna affirmationer, som du känner passar in på dig själv. Skriv sedan ned några korta meningar. Texta gärna i färg och sätt upp lappen eller lapparna på en väl synlig plats. Läs dem medvetet och upprepa dem för dig själv så kommer du säkert att känna att det ger resultat.

Positiva och negativa affirmationer - läs och känn in skillnaden.

- Jag är stark
- Fokus och koncentration
- Jag gör en sak i taget
- Jag gör mitt bästa i alla lägen
- Jag är uppskattad i kamratkretsen


- Jag är en stor klant
- Jag kan ingenting
- Jag gör aldrig något bra
- Jag vet att ingen uppskattar mig
- Jag kan inte koncentrera mig på någonting

Ur boken Balans i livet av Stig Wiklund och Ann Holst, se också mitt referensbibliotek.


Självkänsla och vikten av att bekräfta sig själv

En artikel om hur du kan tänka väl om dig själv och kanske återställa en del av den förlorade självkänslan.

En mycket bra övning för att förbättra självkänslan

Ibland kan det vara bra att gå tillbaka i tiden för att kunna se in i framtiden.

 

En snabbguide för hur du kan stärka din självkänsla

  • Träna på att ta mer plats. Börja gärna i mindre, vardagliga situationer, t.ex. i arbetsgruppen, kamratgruppen.
  • Se skillnad på vad du gör och vem du är. Du kan göra misstag, men du kan aldrig vara fel.
  • Gör mer av det du vill. Försök undvika eller minska ner på aktiviteter som känns mer som ett tvång. Välj det du tycker bäst om. Det är ett sätt att visa självrespekt.
  • Sluta att jämföra dig med andra. Bara för att en kompis får beröm av andra för sitt sätt att presentera sig, ska du inte glömma bort att duga inför dig själv.
  • Beröm dem som förtjänar det. Var generös. Ibland kan den som själv har dålig självkänsla omedvetet trycka ner andra genom att snacka skit om dem. Gör därför tvärtom. Ge andra glädje, i stället för att själv vara bitter.
  • Fråga dig själv "varför". Hur kommer det sig att du vill göra en viss sak? Fråga dig om valet utgår från dig själv eller från viljan att tillfredsställa andra?
  • Byt ut fler "borde" och "måste" i vardagen. Dessa ord innebär att du låter dig styras av omvärlden. När en "borde-situation" dyker upp, kan du fundera: "Borde...? Enligt vem? Jag är den som bestämmer! Så vad vill jag? Vad är viktigt för mig?" Prova att byta ut så många "borde" och "måste" du kan under en vecka. Säg i stället "vill"/"vill inte" och "jag väljer att...." Då får du mer kontroll över situationen.
  • Gör saker så att du känner att du gör nytta. För dig själv, för din familj eller för samhället. Det stärker självkänslan.
  • Engagera dig i en fråga som du tycker är viktigt, eller i en förening. Det kan ge nya kontakter, kunskap och möjligheter.

Ett aktivt val, där du själv bestämmer, gör att du lättare kan leva med konsekvenserna - oavsett vad beslutet blir.

Ur boken 7 steg till ett roligare jobb, Nina Jansdotter och Kristian Borglund, Stockholm 2006

Visa vem du är utan ditt arbete

När du blir arbetssökande förändras ditt liv. Du är kanske rädd för förändringarna som sker samtidigt som du oroar dig för framtiden. Kommer du någonsin att få ett arbete igen? Hur du hanterar dessa tankar och känslor beror också på hur din självkänsla mår. Med hög självkänsla har du enklare att se att du är bra som du är, med eller utan ett arbete. Du känner dig trygg i dig själv och du behöver inte visa att du är något genom att prata om dina prestationer på ditt arbete. I stället vågar du lyfta fram andra saker att prata om. "Jag är utan arbete just nu och det är förstås en utmaning, men jag är positiv. Nu går jag på en kurs i ekonomi för att lära mig mer." "Jag arbetar som volontär samtidigt som jag söker arbete, det ger mig mening i livet." På så sätt visar du att du inte bara är ditt arbete utan att du också har andra ambitioner. Du har en framtidstro och du vill komma vidare i livet.

Det viktiga är att du hittar ett förhållningssätt som stärker dig både inför dig själv och din omgivning. Hitta något som visar att du är igång och ingår i ett sammanhang, något som inte andas att du är arbetslös och värdelös.

Ur boken Arbetslös men inte Värdelös - Så behåller du din självkänsla som arbetssökande, Karavan Förlag, Lund 2013.

 

Berom dig själv!

Något av det bästa man kan göra för sin självkänsla är att skapa en positiv jag-berättelse, en god historia om sig själv. Det handlar inte om att ändra på det som hänt utan att se sina styrkor.

Gitte Jörgensen, boken Pippi Power 2009.

 

Bra tips från Mia Törnblom i en artikel i Aftonbladet.se 2010-06-16..

 

Har du svårt att komma på vad du är bra på?

Här kan du få viss vägledning.

 

Lite grand om kognitiv coachning

Så här kan du resonera med dig själv.

 

 

© Klas Hägglund

 

Det är inte tillåtet att utan tillstånd använda material från denna sida för kommersiellt bruk eller i undervisningssyfte.

Vill du som coach eller konsult använda material från sidan, kontaktar du mig på mail:

klas.hagglund@comhem.se

 

 
Tillbaka